Bedre møder. Bedre ledelse.
UGENS MØDETIP Referatet. Hvad er det egentlig, vi prøver at huske?
|
|
|
Godmorgen
Det er blevet meget nemt at optage møder. På få sekunder kan vi få en udskrift af samtalen, et referat og en liste over opgaver.
Men det rejser et interessant spørgsmål: Hvad er det egentlig, vi prøver at huske? Noget af det, jeg lægger mærke til hos dygtige mødeledere, er, at de er meget bevidste om forskellen på at dokumentere en samtale og at fastholde en beslutning.
I nogle møder giver det god mening at trække opgaver ud af samtalen. Særligt i arbejdsmøder og projektmøder, hvor mange aktiviteter skal koordineres. Men i beslutningsmøder er opgaven en anden. Her er det sjældent alle mellemregningerne, der
er vigtige. Det er svaret. Hvad blev vi enige om?
Jo lettere det bliver at dokumentere alt, desto vigtigere bliver det at vælge, hvad der faktisk er vigtigt. Det gælder også opgaver. Der opstår et særligt ejerskab, når mennesker selv skriver deres to-do-lister. Når de selv formulerer, hvad de har påtaget sig. Og der opstår en særlig kvalitet i samtalen, når deltagerne ved, at de ikke bliver målt på hvert eneste ord.
Møder bliver ikke værdifulde, fordi alt bliver husket. De bliver værdifulde, fordi gruppen kan huske det vigtigste - og handler på det.
God fornøjelse med dine møder i denne uge.
Venligst Wenche Strømsnes
P.S. Personligt bruger jeg ofte AI og optagelser til at hjælpe med referater. Men jeg optager sjældent hele mødet. Til gengæld optager jeg ofte de sidste minutter, hvor gruppen samler op: Hvad er svaret på spørgsmålet? Hvad tager vi med os? Hvad står på vores to-do-lister? Referatet skriver jeg altid selv, når jeg er mødeleder. Det er mit redskab til at sikre den røde tråd fra spørgsmålene i dagsordenen, til svarene på mødet, til opfølgningen bagefter og det næste møde.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Du modtager denne mail, fordi du har tilmeldt dig UGENS MØDETIP.
BetterMeetings Dk, Mariane Thomsens Gade 2F, 11. sal, 8000 Aarhus C, Denmark | Afmeld
|
|
|
|
|
